miércoles, 6 de octubre de 2010

12 propostes d'ús creatiu i multimedial del programa PowerPoint

PREPARA’T UN “POWERPOINT” PER A LES TEVES CLASSES PERÒ NO L’ENSENYIS ALS ALUMNES.

12 PROPOSTES D’ÚS CREATIU I MULTIMEDIA DEL PROGRAMA POWERPOINT

Un problema antic

Una vegada més ens trobem davant del problema de quina manera hem d’utilitzar les noves Tecnologies de la informació i la Comunicació. Tothom trobava inadequat la seva utilització encara que en certs moments semblés innovador, que un professional de l’educació davant un auditori mostrant transparències farcides de text i que el seu discurs fos llegit o amb algun comentari d’interès.

Aquest fenomen es reprodueix amb la utilització dels programes com el “PowerPoint” o “l’Impress” d’ open office.
Rick Freedman, fabricant del programa Microsoft PowerPoint, escriu un article que ens diu:

- Se ha desatado el efecto adverso del programa ideado para la presentación de diapositivas....han expresado su disconformidad con respeto a la manera en que se emplea PowerPoint para las presentaciones.

Prats en infonomia publica una reflexió titulada: “Cómo llegar a ser un buen profesor “PPTero” o como aburrir más en clase mediante el uso del PowerPoint” en el que es fa referència a la manera d’utilitzar aquests programes d’una manera discursiva. Aquest fet es va agreujant a mida que anem pujant pel nivell educatiu.

Moltes vegades, parlem de la incorporació de les TIC a l’educació quan en realitat del que volem parlar es de la metodologia emprada i passa que la capacitat de les TIC posa en evidencia el problema enlloc de solucionar-lo.

L’ús tradicional, avantatges i inconvenients.

Podríem distingir dos tipus de presentacions; la primera més tradicional, més propera a les metodologies que consideren el professor com la font del saber, com qui ha de transmetre els coneixements de la millor manera possible i la segona, tindríem les concepcions de Piaget i el constructivisme passant per l’aprenentatge social, és a dir, una utilització més creativa.( Aprendre a aprendre)

Dins el que anomenem, la utilització tradicionals de les presentacions, podríem anomenar els avantatges següents: podríem dir que la seva estructura permet el discurs amb una alta precisió, que l’alumne sempre té una guia en la pantalla, dels tremes clau. Que permet incorporar imatges il•lustratives, crear esquemes per fer-ho més intel•ligible, inserir elements multi medials, que l’alumne té més facilitat per prendre apunts i que permet utilitzar una gran varietat de colors i formes que clarifiquen els continguts.

Els inconvenients però són que estan encaminats a establir un tipus de discurs transmissiu i seqüencial entre l’orador i el públic, que moltes vegades hi ha massa informació a les diapositives, que l’orador ja no explica sinó que llegeix, que moltes vegades s’utilitzen colors de forma indiscriminada i que hi ha abusos dels elements multi medials, que si no hi ha un bon sistema de projecció, l’aula sempre estar a les fosques provocant cansament. També podem afegir que creiem que molts efectes d’animació i transició en la presentació, la farà més interessant però correm el risc que l’auditori miri els efectes i no escolti el discurs. Els oradors tenen la falsa creença que els alumnes assimilen més ràpid i tendeixen a incloure més continguts. A més s’estableix un doble discurs, el de l’orador que va explicant i el de l’oient que va llegint.

L’ús creatiu del PowerPoint. Com l’identifiquem?

Hi ha un seguit de trets que identifiquen un ús concret de les presentacions com una modalitat innovadora, com per exemple:
Presentacions que treballen en espais i moments que van més enllà de la situació de classe formal, presentacions que cerquen i provoquen la interacció professor-alumne o alumne-alumne, presentacions que incorporen elements propis del llenguatge audiovisual com un element que facilita l’expressió a classe i el treball referent a actituds, normes i valors o el treball encaminat a les emocions. Presentacions que flexibilitzen el discurs de l’educador, que faciliten la creació i l’aprenentatge cooperatiu i que propicien l’estructuració, la síntesi i la reflexió dels continguts.

És important també no limitar-se a l’ús del PowerPoint a les presentacions i pensar que és una eina amb moltes més possibilitats que les de crear i visualitzar diapositives, aquest dona suport i potencia les metodologies que volem emprar a classe.

12 Propostes d’ús creatiu i multi medial del PowerPoint
L’ús de recursos multi medials és un dels avantatges en les presentacions, per exemple la de substituir les tradicionals diapositives i poder crear una presentació amb una diapositiva central que contingués una miniatura de totes les fotos amb un enllaç a cada una d’elles. També podríem fer possible l’accés aleatori a qualsevol imatge o ampliació per flexibilitzar el discurs i adaptar el ritme o interessos de la classe, fugint del discurs lineal. Suposant una exposició musical, també podríem crear un repertori de sons i melodies que mitjançant enllaços ens permetessin tenir accés aleatori i instantani a un repertori de fragments de composicions.

El programa també pot servir per crear material escrit, per exemple, és molt més fàcil crear esquemes amb PowerPoint que amb Word o ajuntar i posar un marc de fotografies que no pas amb PhotoShop.
La interacció amb el grup classe ens dóna peu a un grup de propostes interessants com la de crear una serie de diapositives amb preguntes i enllaços a diapositives amb les respostes correctes, per repassar un tema com si es tractés d’un joc realitzat pel conjunt de la classe. En aquest cas les possibilitats d’interactivitat del propi programa acompanyen a la interacció amb el grup classe.

Estaria bé que els professors demanessin a vegades un treball sobre un tema fet amb PowerPoint , posant èmfasi a les limitacions del text, aprofundint així en l’esforç de l’alumne. Construir entre tots és un exercici excel•lent per fer a classe. Podem tenir una diapositiva preparada i fer una tasca conjunta col•locant ho entre tots en els lloc corresponent.
David Byrne crea art amb el PowerPoint, així que per professors i alumnes és una eina més d’estudi i treball a les classes d’educació artística.
Per als més petits de l’escola, els programes de presentacions els podem utilitzar com els baguls dels contistes, com aquell sac on apareixien tot d’objectes que farem servir per explicar el conte. Cal no oblidar que és el mestre i no l’ordinador qui ha d’explicar el conte.

Joan Ferrés ens parla de la funció motivadora del vídeo a l’escola, fent referència a les capacitats que té el llenguatge audiovisual com a transmissor d’emocions i com aquestes poden motivar grups de persones vers unes actituds concretes.

Una diapositiva pot ser entesa com una maquina de recollir idees. Tot ell en blanc esperant que nosaltres plasmem les nostres idees en un text o amb fletxes i requadres, amb imatges i sons, gravant les nostres idees, escrivint comentaris, posant hi colors, així doncs aquest últim no està proposat per ser ensenyada sinó per recollir idees i poder-les plasmar en format digital i ser una mica més creatiu i flexible i sobretot pensar més en l’alumne i com aquest aprèn.

Bibliografia:
Jordi Simón i Llovet
12 propostes d'ús creatiu i multimedial del programa PowerPoint

No hay comentarios:

Publicar un comentario