lunes, 10 de enero de 2011

Jordi Vivancos Martí

Jordi Vivancos Martí és un mestre i llicenciat en pedagogia. És professor d’ensenyament a secundaria i formador en les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC)

Aquest mestre ha tingut la oportunitat de  reflexionar sobre els principis metodològics que poden fonamentar l'aprenentatge en el marc de la web 2.0 i les idees principals que he estret són les següents:

Internet i les tecnologies de la informació i la comunicació, com ara les tecnologies de visualització i simulació, ofereixen a l'alumnat fonts primàries d'informació i experiències autèntiques d'aprenentatge.


L'aprenentatge autèntic, també conegut com aprenentatge vivencial, és una metodologia didàctica que promou l'aprenentatge significatiu basant-se en l'anàlisi, l'exploració i el debat sobre situacions i problemàtiques del món real. Amb aquest plantejament, infants i joves adquireixen ells mateixos els coneixements i les actituds que els prepararan per afrontar els reptes del seu futur, és a dir, són protagonistes del seu aprenentatge.

L'aprenentatge autèntic es basa en diferents estratègies d'ensenyament, com ara: els estudis de casos, l'aprenentatge basat en problemes, els projectes de recerca o d'aprenentatge servei, aquesta última és una activitat que integra el servei a la comunitat amb l'aprenentatge de continguts, competències, habilitats o valors. En l'aprenentatge de serveis, es fonen la intencionalitat pedagògica i la intencionalitat solidària. És una proposta innovadora que parteix d'elements tan coneguts com el servei voluntari a la comunitat i l'adquisició d'aprenentatges.

Les estratègies d'aprenentatge autèntic es poden utilitzar amb l'alumnat de totes les edats i habilitats cognitives. Per plantejar-les, el professorat ha d'identificar un problema o situació d'actualitat i proposar activitats mitjançant les quals, l'alumnat pot participar en la resolució del problema consultant fonts primàries d'informació, ja que les noves tecnologies ens posen a l’abast diverses maneres d’accedir a la informació, com per exemple a través d’arxius, biblioteques, cartoteques, filmoteques, fonoteques, fototeques, hemeroteques, videoteques, entre molts d’altres.

Els principis metodològics de l'aprenentatge autèntic són:
·         L'aprenentatge es basa en situacions i problemes del món real i té valor més enllà de l'àmbit escolar.
·         Les activitats parteixen d'un enfocament curricular competencial i interdisciplinari.
·         L'aprenentatge està centrat en l'alumnat i afavoreix la diversitat d'estils d'aprenentatge.
·         L'alumnat troba sentit al seu procés d'aprenentatge.
·         S'utilitzen recursos tecnològics i fonts d'informació primàries.
·         El professorat intervé com a facilitador de l'aprenentatge.
·         Es promou el treball col·laboratiu en equip (dins l'aula i a través de la xarxa).
·         L'alumnat elabora productes i propostes pensats per a un públic real.
·         L'ús d'Internet i de les TIC és principalment com a font d'informació, comunicació i pel treball intel·lectual.

Referències:
http://ticotac.blogspot.com/

No hay comentarios:

Publicar un comentario